CivilTech

De website voor de Civiele techniek

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Unieke verdichtingstechniek reduceert beheer- en onderhoud

Met medewerking van ing. Koos Spelt, adjunct directeur Cofra BV, Amsterdam 

 

dsc_5240_cdcklein

Verdichten vanaf het maaiveld tot een diepte van 6-8 m, dat is wat met de Cofra Deep Compaction (CDC) techniek van Cofra haalbaar is. Met een hamer van 9 of 16 ton is het mogelijk om zand te verdichten. De eerste meters worden tijdens de uitvoering maximaal verdicht, wat sondeerwaarden oplopend tot 30 MPa mogelijk maakt. De techniek heeft een hoge productie en reduceert de beheer- en onderhoudskosten van toekomstige objecten. Na een aantal pilotprojecten op de Maasvlakte en in Oman is een groot project in Abu Dhabi uitgevoerd. Het speciaal ontwikkelde materieel is daarnaast met succes ingezet voor het verdichten van het Vopakterrein (19 Ha) in Amsterdam.

Read more...
 

Rioolreparatie met manchet blijkt zeer betrouwbaar.

Met medewerking van : Martin Nederlof, Leitec Infrascan, en Ronald van de Waerdt van der Valk en de Groot, Montfoort.

inspectiewagen_leitecweb

  quick-lock_plaatsingsrobot_met_hulpwagenweb systeem_in_inspectieputweb

Boomwortels, uithangend voegmateriaal en lokale zettingen kunnen in rioolbuizen verstoppingen en lekkage veroorzaken.  Door gebruik van de Quick-Lock reparatie manchet kunnen deze problemen snel en doeltreffend opgelost worden. De manchet is 6 mm dik en kan door een robot op elke gewenste plaats in het riool geplaatst worden. Het systeem is geschikt voor nieuwe en bestaande rioolsystemen en kan concurreren met andere oplossingen. Het Quick-Lock systeem is beproefd conform de ATV-M 127-2 en heeft het keurmerk van het DIBT, zodat langjarig functioneren gegarandeerd is.

Een groot deel van het rioleringsysteem is vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw aangelegd. Uitgaande van een levensduur van 50 tot 60 jaar betekent dit dat er de komende jaren op tal van plaatsen riolen vervangen moeten worden. Volgens de stichting Rioned heeft Nederland circa 83.000 km riool. De kostenindex voor het vervangen van riolering is van 108 km in 1999 gestegen naar 131 km in 2005. Om de kosten en de verkeershinder te reduceren is het aantrekkelijk om het bestaande rioolstelsel goed te beheren. 

Read more...
 

Uniek leidingsysteem loost water in de Noordzee

Met medewerking van:  Jochem Duijnhoven en Jan van der Schuit, fa. N. Kraaijeveld te Sliedrecht 

p5140028kleinp5140020klein p5140013klein

Overtollig regenwater uit het Westlandse kassengebied wordt  geloosd in zee. Twee spiraalgelaste buizen met een doorsnede van 1,2 m lopen door de duinen, diep onder het strand naar de kop van het strandhoofd. Via een speciale Dome-constructie wordt het oppervlaktewater in zee gespuid. Opdrachtgever het Hoogheemraadschap van Delfland koos uit drie aanbiedingen voor dit alternatief. Het stalen leidingsysteem heeft een levensduurgarantie van 50 jaar en een korte bouwtijd. Dit past in het kustveilig werken en beperkt de hinder voor recreanten.

Read more...
 

'Mijnsteen al een halve eeuw een prima bouwstof voor de waterbouw'

Met medewerking van: ing. Rinus Pigmans, Rotim Steenbouw, s-Hertogenbosch

pict1679e_web

 Bij de winning van steenkool komt als restmateriaal mijnsteen beschikbaar. Dit materiaal heeft bewezen eigenschappen voor toepassing in de waterbouw. Mijnsteen is vanaf de watersnoodramp in 1953 grootschalig ingezet voor de Deltawerken. Ook voor de huidige waterbouwkundige projecten zoals Maasvlakte II en Ruimte voor de rivier is deze bouwstof goed inzetbaar. Vanaf 2007 is Rotim Steenbouw gestart met de aanvoer van Mineralith® mijnsteen onder KOMO- certificaat in Amsterdam en Rotterdam. Door de ideale ligging van de winplaatsen in het Ruhrgebied is het materiaal in verschillende sorteringen en ‘just in time' leverbaar. Foto: Het lossen van mijnsteen bij project buitendijkse versterking Lekkerkerk combinatie Schuwagt (Boskalis/Van den Herik)

Read more...
 

Innovatief Haltesysteem verhoogd bereikbaarheid en veiligheid personenvervoer

Met medewerking van Menno Olthof en Egbert Müller, Holcim Betonproducten B.V.

volendam2webBussen rijden beter op tijd als de haltes goed bereikbaar zijn en iedereen veilig en snel in- en uit kan stappen. Na uitgebreid overleg tussen belangenverenigingen en het CROW zijn er nu richtlijnen voor haltesystemen in Nederland. Holcim Nederland was betrokken bij deze ontwikkelingen en heeft samen met opdrachtgevers een uniek prefab haltesysteem ontwikkeld dat in de praktijk is getest. Diverse gemeenten hebben al ervaring opgedaan met dit haltesysteem. Door de subsidie die provincies beschikbaar stellen voor de renovatie van haltes is het nu mogelijk deze aan te passen. Het systeem vraagt weinig onderhoud, sluit aan op traditionele bestrating en kan door aannemers uit de Infra in korte tijd veilig en snel worden geplaatst.

 

Read more...
 


Page 2 of 4