CivilTech

De website voor de Civiele techniek

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Luchtkwaliteit in Brussel

E-mail Print PDF

Brussel springt op de fiets om luchtkwaliteit in de stad te verbeteren

Met medewerking van A. Meloen concessiemanager JCDecaux, Haarlem

Schepen Henri Simons heeft samen met het outdoor reclamebedrijf JCDecaux een nieuwe fietsverhuursysteem in Brussel geïntroduceerd. Met dit systeem dat op de markt gebracht wordt onder de naam Cyclocity is het mogelijk om 24 uur per dag 7 dagen per week een fiets te huren. Naast Brussel maken Lyon en Parijs ook al gebruik van het systeem. Doel is om het aantal korte autoritten te beperken en het zachte verkeer in de stad te bevorderen. Hierdoor zullen de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad verbeteren.

  

Cyclocity fietsen gereed voor gebruik

Het gebruik van leenfietsen in Nederland is door de provo Luud Schimmelpennink, die later lid werd van de Amsterdamse gemeenteraad bedacht. Hij presenteerde in 1967 het “witte fietsen plan” om hiermee het autoverkeer in Amsterdam te beperken. De fietsers konden de wit gespoten fietsen oppakken, gebruiken en na gebruik elders in de stad laten staan. Het idee was goed maar het bleek in de praktijk niet uitvoerbaar. De gemeenteraad ging daarom niet akkoord met het plan. Schimmelpennink kwam later nog met de ontwikkeling van de Witkar, een elektrisch aangedreven driewieler die door deelnemers aan het project op een depot kon worden gehuurd voor een ritje naar een ander depot. Ook dit idee is niet aangeslagen. Op andere plaatsen is de inzet van fietsen wel gelukt. Zo heeft men bij het Nationale park de Hoge Veluwe een aantal depots met leenfietsen. De fietsen mogen gratis worden gebruikt, kunnen niet op slot worden gezet, en mogen het park niet verlaten. Doordat is gekozen voor een afwijkend model fiets, en de Hoge Veluwe een afgesloten terrein is, is het aantal diefstallen gering. Het systeem functioneert prima. In 2005 waren er circa 2000 fietsen in gebruik. Ook in Denemarken, Finland, Oostenrijk en in de Verenigde Staten zijn projecten met leen of huurfietsen die met afwisselend succes functioneren.  

  fietsen

Op de (Cyclocity) fiets dan vervuil je niets

De fiets is in de stad een ideaal vervoermiddel. Onderzoek toont aan dat een fietser er in de stad even lang over doet als een auto om een bepaalde afstand af te leggen. Daarnaast is de stad voor een fietser veel beter bereikbaar dan voor de auto. De gebruiker van de Cyclocity fiets heeft geen zorgen voor het stallen van de fiets, geen parkeerkosten en hij draagt bij aan een betere luchtkwaliteit.

In Nederland is ongeveer de helft van alle autoverplaatsingen een korte rit (minder dan 7,5 kilometer). Ook voor de hele korte afstanden (0-2,5 kilometer) wordt vaak de auto gepakt. Voor een groot deel van deze korte autoritten is de fiets een uitstekend alternatief. 

Vervanging van een korte autorit door de fiets levert veel winst op voor het milieu. Korte autoritten zijn namelijk relatief sterk vervuilend. Omdat de katalysator nog niet goed werkt bij een koude start, is de uitstoot van een groot aantal schadelijke stoffen de eerste paar kilometer veel hoger dan de rest van de rit. Zo is bijvoorbeeld de uitstoot van het giftige koolmonoxide op een afstand van twee kilometer zestien keer zo groot en op een lengte van acht kilometer nog acht keer zo groot.