CivilTech

De website voor de Civiele techniek

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Waterstofkartrace

E-mail Print PDF
TU Delft wint eerste waterstofkart race. Op zaterdag 23 augustus 2008 werd aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam de eerste race verreden in het Formula Zero kampioenschap. Dit is een race voor waterstof aangedreven karts die voor het eerst werd georganiseerd door Nederland.Aan dit eerste kampioenschap deden studententeams uit Amerika, Spanje, Engeland, België en Nederland mee. Bijzonder is dat bij deze competitie geen schadelijke uitstoot vrijkomt.

Nederland nam deel met Greenchoice Forze waterstofraceauto die ontwikkeld is door studenten van de TUDelft in samenwerking met het bedrijfsleven.

 

 

 

 Kader Greenchoiche Forze kart
De Greenchoice Forze kart heeft een topsnelheid van 100km/u en accelereert in ongeveer 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het continu vermogen van 8kW (11pk) om twee elektromotoren te voorzien wordt geleverd door een brandstofcel. Hierbij komt er alleen water uit de uitlaat. Dit water is zuiverder dan drinkwater omdat de waterstof optimaal van samenstelling is. In de kart zijn diverse innovatieve technieken toegepast. Zo wordt remenergie teruggewonnen en tijdelijk opgeslagen. Hierdoor beschikt de kart over een tijdelijk boost-vermogen van 45 pk. Een andere innovatie in de kart is het apart aandrijven van het linker- en rechter achterwiel. Door in de bocht het vermogen van beide wielen te variëren kan de kart sneller door bochten dan gewone karts. De kart beschikt over geavanceerde elektronica om alle systemen aan te sturen, en de veiligheid te garanderen. Tevens is er gebruik gemaakt van hoogwaardige, lichtgewicht materialen zoals koolstofvezelversterkte harsen en Dyneema® polyetheenvezel van DSM om een lichte, sterke en veilige kart te bouwen.

   

Hoofdrace

Aan de competitie deden teams mee van universiteiten uit Detroit, Californie, Leuven, Londen, Zaragoza en Delft.Voor de hoofdrace kregen de teams de gelegenheid testenritten uit te voeren met de waterstof aangedreven voertuigen. Deze testmogelijkheid werd flink benut omdat hiermee de betrouwbaarheid van de karts vooraf kon worden getest. Een dag eerder stond er ook al een testsessie gepland maar deze werd afgelast door hevige regenval. Tijdens de testsessies zette het Greenhoice Forze team de snelste tijd neer. De hoofdrace bestaat uit een kwalificatie, halve finale en een finale. Tijdens elk van deze sessies rijden de teams 6 ronden met staande start tegen de klok en tegen elkaar. Om 14:00 werd de kwalificatie verreden waarbij Greenchoice Forze ondanks enige koelingsproblemen zich plaatste voor de halve finale. In de halve finale kwam het team uit tegen het Spaanse team dat onderweg lang stilviel door  technische problemen. Na het winnen van deze halve finale werd de spannende finale gewonnen van het Belgische team. Tijdens de competitie bleek duidelijk dat de innovatieve brandstofceltechnologie nog in ontwikkeling is, en dat naast snelheid ook betrouwbaarheid belangrijk is. Het Delftse team kwam ondanks koelingproblemen het beste naar voren op gebied van betrouwbaarheid en snelheid. 

Sprintrace

Tijdens de sprintraces reden de teams een ronde vanuit vliegende start tegen de klok en tegen elkaar.Ook hierbij wordt een kwalificatie verreden, gevolgd door een halve finale en een finale race. Tijdens de kwalificatie zette Greenchoice Forze het uiteindelijke baanrecord neer met een tijd van 36.369 sec. In de daaropvolgende halve finale werd het Belgische team verslagen die door technische problemen met een tijd van 1 minuut en 54,77 sec. beduidend achterbleven bij de Delftse tijd van 38,41 sec. In de finale won het Spaanse team van de Greenchoice Forze met een verschil van 0,17 sec.  

Verder lezen:Website Greenchoice Forze: www.greenchoice-forze.nl